"ArcticLouLou"- en 9år gammel jente som drømmer om Sydpolen

Louise "ArcticLouLou" Normann Lindegaard- en 9 år gammel jente fra Oslo med et STORT hjerte for friluftsliv og naturopplevelser. Vi møtte Loise for første gang i våres Sandvikabutikk.  "ArcticLouLou" hadde spart opp julegave og bursdagspenger for å kjøpe seg sin egen pulk og var nå klar for å shoppe. Louise kunne ikke kommet inn på en bedre tid. Hun traff på vårt tilbud med pulk og pulkpose til kr 999.- Nå er hun litt nærmere målet sitt- Sydpolen

Det var en gang en liten jente som het Louise – og det er meg! Jeg liker å gå på tur, også om vinteren. For litt siden dro jeg på gapahuktur til Sæteren gård. Jeg trakk en stor og tung tralle hele veien inn, for jeg trener å trekke tungt fordi jeg vil dra til Sydpolen.

Da jeg var framme så fant vi nøkkelen til en bod der jeg kunne hente litt ved. Så trakk jeg tralla og ved bort til gapahuken. Det hadde blitt mørkt. Vi tok frem de varme soveposene våre. Det er viktig å ha varme soveposer når man skal sove ute når det er kuldegrader (det var 4 kuldegrader). Vi tente et stort bål, og fant frem tørrmaten vår som vi koste oss med. Jeg elsker tørrmat som man heller kokende vann på. Alt smaker godt når man er på tur.

Bålet brant fint til vi sovnet. Da jeg sov ble soveposen min for kaldt for meg. Mamma spurte om vi skulle bytte, og jeg fikk mammas deilige dunpose, mens mamma frøs resten av natten (selv om hun sov i en vinterpose). Nå ønsker jeg meg min egen dunsovepose, for det er viktig å ikke fryse på tur!

Louise har laget en liten liste på de tingene hun syns er viktig og bra å ha med seg på tur, spesielt når man skal overnatte i en Gapahauk:

• Varm sovepose
  • Varme tørre klær
  • Gode sko
  • Ekstra ullsokker
  • Helst tørrmat på pose
  • Godteri
  • Tannbørste og tannkrem
  • Kosedyr (jeg hadde med Zippy)
  • Sekk eller tralle (lurt med begge når man er to)
  • Gode historier eller en god bok
  • Hodelykt
  • Lue og votter
  • Fyrstikker og dopapir
  • Vannflaske, kniv, turbestikk og kopp

Påskefjellet- En fantastisk tid

Linn Anett Hillestad er en av våre turambassadører. Hun pakket pulken med god mat, fjellski, randoski, telt og masse turglede for den ultimate påskeferien. Hun passet på å få med seg to gode turvenninner også. Her er hennes bilder og story fra turen!

Påskeferie. Vi ville ha dager i total frihet, frihet til å kunne gå dit vi ville på ski og la jakten på den beste snøen styre rutevalget. Da krisemeldingene tikket inn på sosiale medier om sviktende snøforhold ble det naturlig å velge Norges tak som utgangspunkt. Der måtte vinteren fortsatt holde taket og snøen likeså. Vi pakket pulkene med diverse leketøy: toppturutstyr, kite, breutstyr og store mengder sjokolade. Vi var klar for det Jotunheimen hadde å by på.

Første basecamp la vi til Leirdalen, like ved en åpen bekk som ble den største luksusen på turen - vi slapp nemlig å smelte vann. Etter et par dager med dårlig vær og en konstant strøm av folk som skulle til Leirvassbu ble vi rastløse og ville lenger inn i nasjonalparken. Vi ville finne bedre snø og færre folk. Fjellskia og pulken spente vi på

Rauddalen ble vårt nye hjem. De neste dagene fortsatte været og vinden, men det kom hvitt gull fra himmelen. Hvite, tørre og vakre krystaller. Vi gledet oss og brukte dagene til fjellskiturer og kiting.

Påskeværet kom sent, men godt. I to dager hadde vi kikket på sørøst siden til Mjølkedalstind - et fint jevnt heng som så ekstremt innbydende ut. Endelig skulle vi få kjøre den. Det gjorde vi i tørr, deilig nysnø. Det var like bra som det vi hadde sett for oss. Helt nydelig. Hvem hadde trodd at man kunne kjøre så bra snø i påsken? Vi måtte også få med oss utsikten til dette vakre fjellet, så vi tinderanglet oss opp på nordsiden etterpå.

Helt siden vi ankom dalen hadde vi siklet på fjellet som hilste på oss hver gang vi åpnet teltduken. På nordsiden der det fantes en bre hadde vi et stort håp om å finne god snø. Det gjorde vi. I store mengder. Det beste av alt var nesten hvor homogen og trygg snøen var, så vi kjørte også det bratteste henget helt fra toppen. Det var så bra at vi måtte gå enda en tur før beina protesterte.

#girlsdoski

I skaret før siste bratte parti mot toppen møtte vi en gjeng eldre mennesker på fjellski(!). Der sto vi og blomstret i våre stive plastikksko imens vi så på dem svinge seg elegant ned fjellsiden med telemarksvinger. Dæven. Det der er lifegoal. Det der er skikjøring.

Vi hadde med oss alle måltider selv. Tante Tora sine oppskrifter gikk stort sett igjen - bortsett fra Sol som hadde med seg både kjöttbullar og stekt løk. Når vi er ferdig å studert skal vi unne oss tallerkenmiddager, enn så lenge smaker all mat laget på primus godt etter en lang dag i fjellet.

Dette var første gang vi tok en slik vintertur i telt med så mye forskjellig utstyr. Det har vært fantastisk å la turen bli til imens man går den og bruke alle forholdene fjellet gav oss. Skal jeg til Jotunheimen igjen vinterstid, blir det også med fjellski i tillegg til randonee. Man er veldig mobil, og det er en stor frihetsfølelse i seg selv.

Tips:

- Ta ut innerskoen av skiskoen og legg den i soveposen med én gang. Den fryser nemlig fast i plastikken.

- En tett(!) vannflaske man kan hive varmt vann oppi er digg å varme seg på i posen når kvikksølvet kryper under ti minus.

Tørk fellene på skuldrene under nedkjøringen.

Verdens minste og letteste 3-antenners Sender/Mottaker fra Pieps

Snøen har begynt å etablere seg i fjellheimen og det er på tide å vippe frem skiutstyr og ikke minst sikkerhetsutstyret.

Dersom du ikke enda har skaffet deg en skredsøker kan du kanskje ta en ekstra titt på Pieps sin nye Micro modell. Dette er verdens minste og letteste 3-antenners søker. Utviklet spesielt mot randomiljø og randoløp.

Men det er ikke bare vekten og størrelsen som er imponerende, Micro har utviklet en ny lysbryter(lyssensor) som styrer send til search modus. Det vil si at du ikke trenger å manuelt slå søker over fra send til søk. Bare ta den ut av plastholder eller lommen og den slår seg over i søksmodus automatisk. Tipper du er litt kritisk, men etter mye testing og feilsøking har vi enda ikke fått søkeren til å gjøre noe feil. Man kan låse Micro i søk modus, men alt er koblet opp mot en bevegelsesensor så hvis søker blir inaktiv for lenge vil den gi signal om at den vil bruke en autorevert funksjon for å slå seg over på send igjen. Den er stilt inn på default 60 sek, men dette kan man endre til 90 eller 120 dersom man ønsker det. (Autorevert brukes typisk i fare for etterskred). Man blir oppmerksom på aktivering av denne funksjonen gjennom en vibrering i søkern. Ja, det er faktisk en vibrator også! Micro vibrerer ved mottak av første signal i søksmodus og ved auto-revert modus.

En annen helt rå funksjon med Micro er at den kan oppdateres, justeres og feilsjekkes gjennom en app på mobilen din. En bluetooth kobling gjør at du nå kan kjøre device check og stille intervaller på autorevert og masse annet snask! High Tech greier, men utrolig enkel å bruke.

Så hvis du er interessert i noe nytt og spennende og du er litt utstyrsgeek!? Kom innom å ta en titt på vår nye Micro søker i butikk.

LeBent snart i butikk..

LeBent er et spennende nytt merke på det norske markedet som er gründet av en gjeng med ski og snowboard dudes. Et sært lite brand som allerede har vunnet mange priser i USA for de beste sokkene på markedet. De fikk nettopp Editors Pick i Freeskier Magazine.

Produktene de lager er dedikerte produkter til ski, snowboard og topptur. Ren kvalitet og funksjon i en kombinasjon av den beste merinoull og bambus. Etter uttesting i fjor vinter kan vi med trygghet si at dette er noen av de mest slitesterke sokkene vi har prøvd. Passformen holder seg ekstremt godt og sokkene holder varmeegenskapene. Gled deg!!